Vraag nu uw gratis DMS wijzer aan en ontvang:
- Een overzicht van de meest gebruikte modules in uw branche
- Inzicht in de kosten van de DMS software
- Shortlist van 7 software leveranciers die het beste passen bij uw onderneming
Volgens de definitie is DMS een Document Management Systeem dat helpt bij de verwerking en de opslag van allerlei documenten. Het doel van een DMS is om alle documenten in een bedrijf te digitaliseren en op zo’n manier te archiveren dat ze op elke moment eenvoudig te vinden zijn.
Daarbij biedt DMS-software een groot aantal functies om documenten te maken en te coördineren, te bewerken en ook te controleren en te versturen. Daardoor worden de bedrijfsprocessen in de onderneming op een overzichtelijke manier vereenvoudigd en geoptimaliseerd. Met behulp van een gedetailleerde zoekfunctie kunnen gebruikers de documenten op elk moment gemakkelijk vinden, omdat deze een eenduidige tag meekrijgen en zo opgeslagen worden. Dat gebeurt al direct bij het openen of creëren van het bewuste document. Of het nu gaat om rekeningen, e-mails met of zonder bijlagen, alles kun je centraal verwerken en archiveren. Bovendien beschikken DMS-systemen over functies waarmee je documenten kunt volgen. Zodat elke daartoe gemachtigde medewerker altijd over de actuele status van bijvoorbeeld een rekening kan beschikken en uit kan zoeken wie er mee bezig is en wanneer de betaaldatum verloopt.
Een DMS-systeem heeft veel voordelen, die allemaal voor zichzelf spreken als het om het gebruiksgemak van deze software gaat. We noemen enkele voordelen die een DMS in het algemeen met zich meebrengt:
Net als elke soort software heeft een DMS-systeem ook zwakke plekken. De voordelen wegen in principe ruimschoots op tegen de nadelen van zo’n systeem, anders bestonden ze natuurlijke niet. We noemen toch enkele nadelen die een document management systeem kan hebben.
Op de markt zijn heel veel verschillende DMS-systemen en net zoveel aanbieders beschikbaar. Veel van deze systemen voorzien in alle standaard toepassingen van documentbeheer. Sommigen hebben ook andere functies, gericht op bepaalde branches of ondernemingsvormen. In principe kunt u bij uw zoektocht naar een geschikt DMS het beste beginnen met de volgende vragen:
Duidelijk omschreven doelen voor het toekomstige document management systeem helpen u bij de keuze van een geschikt systeem en de juiste leverancier. Dezelfde doelen helpen de leverancier ook weer om te begrijpen wat u graag wilt bereiken met de implementatie van het DMS. Het is belangrijk om tijdens het hele keuze- en implementatieproces de doelstellingen goed voor ogen te houden. Dan is de kans het grootst dat u precies dat product krijgt dat u daadwerkelijk nodig heeft.
Als u de bovengenoemde vragen beantwoord heeft en de doelen zijn geformuleerd, dan kunt u op zoek gaan naar de voor u meest geschikte software en leverancier. Omdat de wereld van DMS groot is, met veel aanbieders en oplossingen, is het handig om enkele kenmerken te gebruiken als filter om uw zoektocht kleiner te maken. Het gaat hierbij vooral om de functies die u nodig heeft, om het platform waarop de applicatie moet draaien en natuurlijk om uw budget.
Naast de standaardfuncties die bijna elk DMS heeft, bevat het systeem ook enkele specifieke functies. Denk daarbij aan digitale patiëntendossiers in de gezondheidszorg of aan belangrijke documenten voor overheden bij de invoering van een nieuw geneesmiddel door de farmaceutische industrie. Een DMS kan helpen om de verschillende regels per branche uit te voeren. Vooral in de levensmiddelenindustrie zijn er legio wetten en regels met de bijbehorende documentatieplicht.
Een van de belangrijkste overwegingen in het begin is het platform waarop het systeem moet gaan draaien. Hierbij heb je keus uit vier verschillende vormen. Cloud, lokaal, op een gehoste server of een hybride vorm. Elk heeft zo zijn eigen voor- en nadelen en de keuze is geheel aan u hoe u uw DMS wilt ontwikkelen.
Tenslotte is het budget mede bepalend voor de omvang en de manier van implementeren van uw DMS. U moet uw wensen en de daarbij horende ambities echter niet alleen van uw budget af laten hangen. Overleg eens met een potentiële leverancier hoe u binnen uw budget toch uw doelen kunt bereiken. Met diverse bijstellingen in functies en in de implementatie zijn besparingen op meerdere plekken mogelijk, zonder dat van het einddoel afgeweken wordt.
U kunt ook altijd contact opnemen met onze supportlijn: 0299 200 310 of mail naar info@dmsvergelijken.be.
Een DMS is opgebouwd uit verschillende functies die helpen om uw bedrijfsprocessen te optimaliseren. Door de aaneenschakeling van deze functies ontstaat een aanzienlijke meerwaarde binnen en tussen de verschillende afdelingen n uw bedrijf. We zullen hieronder ingaan op de belangrijkste functies en uitleggen hoe een DMS ook uw onderneming ondersteunen kan.
Met behulp van de geïntegreerde zoekfunctie van een DMS-systeem zijn gegevens en documenten sneller en eenvoudiger terug te vinden. Door opslag van alle gegevens in een centrale database is de zoektocht hierna enorm vereenvoudigt. Documenten krijgen al bij de opslag eenduidige namen, tags en bronnen mee, zodat simpel en doelgericht op verschillende categorieën gezocht kan worden. Het is dus niet meer nodig om zich door een wirwar aan gegevens te worstelen om het benodigde document boven tafel te krijgen.
De nauwkeurigheid en de samenhang van uw gegevens verbetert door een DMS aanmerkelijk. De functies voor binnenkomst van factuur tot en met de uitbetaling zorgen ook voor een transparante en centrale opslag van facturen en bijbehorende stukken. Dat garandeert enerzijds dat betrokken medewerkers met dezelfde basisgegevens in huisstijl en in huisdesign werken en anderzijds geen fouten in het werkproces door dubbele documenten ontstaan. Een DMS kan verschillende typen van data verwerken en op de juiste manier opslaan. Niet alleen tekstbestanden, maar ook andere formats, zoals audiobestanden, video’s, broncodes of gescande rekeningen. Het DMS kan al deze verschillende vormen zo converteren, dat ze door iedereen bekeken en gebruikt kunnen worden. In een onderneming heb je vaak documenten die alleen voor een bepaalde afdeling of medewerker bestemd zijn. Hiervoor kan u via een DMS toegangsrechten regelen voor al deze gegevens, zodat alleen de verantwoordelijke medewerker bijvoorbeeld personeelsdossiers in kan zien. Ook kan bij de opslag rekening gehouden worden met de mogelijkheid om te archiveren als alleen-lezen. Daarbij rekening houdend met de wettelijke en de interne bewaartermijnen bij het automatisch wissen van oude gegevens.
Door de mogelijkheid om aan individuele documenten toegangsrechten te verlenen kunnen deze aanzienlijk beter worden beveiligd. Zo bestaat bijvoorbeeld de optie om personeelsdossiers alleen voor de betreffende medewerkers toegankelijk te maken, zodat onbevoegden ze niet meer in kunnen zien. Management document systemen herkennen door uitgebreide audit trails wanneer een externe poging tot toegang tot bedrijfsgegevens plaats vindt. Als bijvoorbeeld na werktijd of buiten het bedrijf iemand probeert toegang tot een document te krijgen kan het systeem zonder menselijke tussenkomst maatregelen treffen, zoals de gebruiker blokkeren en een bericht aan de administratie versturen.
Gedetailleerd versiebeheer helpt om altijd te beschikken over de actuele status van een document. Elke medewerker die aan dat document werkt kan controleren wie wanneer aan het document gewerkt heeft en wat er aan veranderd is. Zo is iedereen steeds weer op de hoogte van de stand van zaken. Eventueel kan een versiebeheerder via een back-up een document in de originele staat terugzetten. Ook kan het document management systeem verschillende stappen in de toestemming inbouwen. Als een bepaald document bijvoorbeeld eerst voor toestemming naar een bepaalde plek moet, wordt het pas weer zichtbaar voor de andere medewerkers nadat deze toestemming geregeld is en pas dan kan iedereen er verder aan werken. Dat zorgt dat uw team altijd alleen aan een geldig bestand werkt.
Voor veel bedrijven is het belangrijk te voldoen aan de zogenoemde ISO-normen. Maar niet iedere ISO-norm is voor elk bedrijf even belangrijk. Daarom is het beter tijdens de voorbereiding uit te zoeken aan welke normen en richtlijnen uw bedrijf op ISO gebied moet voldoen. Niet elk DMS-systeem heeft dezelfde mate van specialisatie voor elke norm, waardoor het dus erg belangrijk is om goed voorbereid te zijn op de eisen die ISO heeft en of het gekozen systeem daaraan kan voldoen. De meeste DMS-systemen bieden een overzicht van hun certificering aan en maken inzichtelijk welke versie volgens welke richtlijnen gecertificeerd is. Maar de systemen helpen ook bij de naleving van verdere richtlijnen en wetten, zoals die van de DSGVO.
Tevens beschikken DMS-systemen over talrijke andere functies die meer of minder in het bedrijf toegepast worden. Hier volgt een selectie:
Het spreekt voor zich dat de prijs van een DMS voor u een doorslaggevende rol speelt. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, we kunnen u op deze plek geen definitief antwoord geven hoe hoog die kosten uit gaan vallen. Dat hangt te veel van verschillende factoren af, zoals de keuze van implementatie.
Eerst moet duidelijk zijn welke eisen u precies aan het systeem stelt. De volgende factoren zijn vervolgens beslissend voor de uiteindelijke prijs van het DMS-systeem:
Maar hoe kunt u nu inschatten hoe duur de invoering van een DMS uiteindelijk is? Het beste kunt u kijken naar DMS-oplossingen bij concullega’s. Daar kunt u dan wellicht een indruk krijgen van de kosten van een systeem in uw branche.
Met ons handige en gebruiksvriendelijke DMS-vergelijkingsportaal kunt u via verschillende zoekfilters de zoektocht naar een passende aanbieder heel makkelijk beginnen. U hoeft alleen in te voeren in welke branche uw onderneming werkzaam is, het aantal gebruikers, het budget en/of gewenste functies en de matchende aanbieders komen te voorschijn. Via de praktische vergelijkingsfunctie in ons portaal kunt u dan de verschillende systemen naast elkaar zetten en dan de voor- en nadelen van de geboden oplossingen bekijken.
Ontvang uw gratis DMS wijzer